Sterker worden

Sterker worden

Na twee weken niet te mogen zwemmen om mijn lichaam rust te gunnen, zijn we nu alweer flink aan het trainen.
Je zult misschien wel denken dat dan de opstart rustig zou zijn, maar dit keer is dit niet zo.
De afgelopen drie weken waren zwaar, met veel meters en snelheidswisselingen.
Zo heb ik afgelopen weken 82km, 86km en 70 km gezwommen in 10 trainingen.
Met een aantal trainingen boven de 10km, oftewel een zwemtraining van 2,5 tot 3 uur.
Pittig dus, want normaal doen we in een week ongeveer 55 km.

De rest van mijn groep (incl. coach) zijn op 10 januari vertrokken op trainingskamp naar Thailand om daar drie weken te trainen. Hier mochten alleen de mensen heen die zich al gekwalificeerd hebben voor de WK. Dit betekende voor mij dat ik de afgelopen drie weken mee heb getraind met het RTC Eindhoven van Bibi Gulikers. Hier heb ik mijn meters gemaakt, en een aantal zwemmers van dit RTC hebben sommige trainingen gedeeltelijk met mij mee gezwommen.

Deze omvangweken zijn erg belangrijk voor mij.
Dit komt omdat dit jaar in het teken staat van sterker worden, zowel op mentaal als fysiek vlak.
Hoe doe ik dit en waarom?

Om de volgende stap te maken richting de internationale top moet ik sterker worden.
Op mentaal vlak betekent dit durven mijn eigen race te zwemmen en te vertrouwen op mijn eigen kracht.
Fysiek sterker worden is natuurlijk het krijgen van meer spiermassa.
Ofja, je kunt het ook noemen het eindelijk krijgen van spiermassa.
Tot nu toe heb ik nog amper krachttraining gedaan, de laatste keer was in augustus 2014.
Dit is natuurlijk raar als het doel is om sterker te worden, maar dit heeft een reden.
Mijn mobiliteit is nog niet zoals het moet zijn, waardoor ik veel bijbewegingen maak om een bepaalde eindstand te halen.
Hierdoor gebruik ik de verkeerde spieren en train je dus het verkeerde, daarom heb ik nu 5x per week een fysio-behandeling waarvan 3x bestaat uit een uur lang mobiliteit / stabiliteitsoefeningen doen met o.a. oefeningen in een redcord (je hangt hierbij in touwen, zonder steun van een bank, en je kan zo specifieke bewegingsgroepen trainen).
Hiermee train ik dus vooral met mijn eigen lichaamsgewicht en wanneer ik dit beheers ga ik beginnen met krachttraining.

Verder moet ik mezelf vooral de tijd gunnen, vaak wil ik alles tegelijk en dus te graag maar helaas is dit niet iets wat in een week in orde is.
Ik merk wel dat ik er veel baat aan heb, mijn mobiliteit is al een stuk beter dan in augustus.
En zonder krachttraining kun je ook je doelen bereiken, want er zijn vele wegen die leiden naar Rome.

Bij deze omvangweken maak je veel kilometers waardoor vooral mijn inhoud verbeterd wordt, maar ook fysiek merk ik dat ik me sterker begin te voelen.
Mijn lichaam voelt gedurende de week zwaar aan omdat ik dit niet gewend ben, maar omdat ik door ga wordt mijn lichaam sterker.
Daarnaast helpt dit me op mentaal vlak ook heel erg, ik heb veel meters alleen moeten trainen maar ik heb mezelf niet verveeld en gezien dat ik dit kan.
Laat die 10km in een wedstrijd maar komen!

De komende twee weken is er veel tijd voor herstel, dus minder meters maken en het lichaam meer rust geven.
Hier ben ik wel aan toe, want ik merk dat mijn lichaam nu vrij vermoeid is. Het is zaak om te zorgen dat mijn lichaam nu niet overbelast wordt, waardoor ik ziek kan worden.
Gelukkig kan ik altijd terugvallen op de voedingssupplementen van mijn sponsor New Care, waardoor ik fit en gezond blijf en mijn vitaminewaardes op peil kan houden.

Ik dank het RTC Eindhoven dat ik mee mocht trainen, met in het bijzonder de coach: Bibi.

wpid-img-20150130-wa0000.jpg

Eén gedachte over “Sterker worden

  1. Pepijn je blijft groeien en dat is heel belangrijk,goed om te weten dat je steeds sneller kunt en ook sneller gaat zwemmen! Fijn dat de rust er is na 3 weken alles op alles gezet te hebben. Dan ‘op adem’ komen, dat lijkt me zeer gezond voor lichaam én geest.
    Succes verder. Groet José

Geef een reactie