Glutenvrij ontbijten als een topsporter

Glutenvrij ontbijten als een topsporter

Toen ik 4 jaar oud was werd ik erg ziek. Na veel ziekenhuisbezoeken is uiteindelijke de chronische darmziekte coeliakie bij mij geconstateerd. Dit houdt in  dat mijn lichaam niet tegen gluten kan. Daarom ben ik de dag na mijn vijfde verjaardag, zodat ik nog voor de laatste keer een ‘normale’ slagroomtaart kon eten, begonnen met het volgen van een glutenvrij dieet. Deze periode kan ik zelf niet heel goed meer herinneren, aangezien ik de ziekte al op hele jonge leeftijd kreeg, maar ik weet door mijn ouders dat dit toen een hele lastige tijd was.

Een glutenvrij dieet kan voor iedereen, maar zeker voor een topsporter, zorgen voor problemen, aangezien je beperkter bent in het aanbod van producten en altijd alles moet dubbel checken of iets wel kan eten. Gelukkig is dit probleem een stuk minder geworden met de jaren en zijn er steeds meer goede producten beschikbaar. Zelf ben ik erg liefhebber van de producten van Consenza. Zij zijn het grootste Nederlandse merk op het gebied van glutenvrije producten. Alle producten die ik hieronder dan ook benoem zijn van het merk Consenza.

In deze blog wil ik een inkijkje geven in wat voor keuzes ik kan maken om te eten als ontbijt. Ook neem ik erin mee hoe ik dit in het buitenland aanpak, aangezien op reis het een stuk ingewikkelder is om glutenvrij te ontbijten, want vaak wordt er in hotels bijvoorbeeld alleen glutenvol brood geserveerd.

Topsporters ontbijten vaak met magere kwark, aangezien hier veel eiwitten inzitten die goed zijn voor het herstel en de opbouw van je spieren. Dit doe ik dan ook meestal, maar ik combineer deze kwark met cornflakes, om ook wat extra koolhydraten binnen te krijgen. Ik wissel hierbij af tussen twee typen cornflakes van Consenza, namelijk de Choco muesli en de muesli met fruit, aangezien deze vooral lekker van smaak zijn en de juiste voedingstoffen bevatten. Afhankelijk van de zwaarte en lengte van de trainingen neem ik er ook nog een ontbijtkoek met gember bij. Ik neem ook altijd een aantal van deze ontbijtkoeken met mij mee op reis, aangezien het een makkelijk product is en ook lekker en voedzaam is om als tussendoortje te nemen gedurende de dag.

Brood bestaat uit granen, dus dit is het grootste voorbeeld waarin je moeilijkheden tegenkomt bij een glutenvrij dieet. Als ik thuis ben, gaat mijn voorkeur uit naar vers gebakken brood van het meergranen meel vanwege de hogere voedingswaarde. Dit meel is samengesteld uit meerdere graansoorten en bevat een diversiteit aan vezels en eiwitten. Het brood bak ik op traditionele wijze in de oven. Onlangs heb ik een tip van een bakker gekregen om het brood in etappes te laten rijzen, voordat het in een broodblik wordt afgebakken. Het deeg laat ik de 1e keer ruim een uur rijzen in een afgedekte grote kom. Ik haal het gerezen deeg uit en kneed het nog een keer, zodat luchtbelletjes uit het deeg gaan. Ik doe het deeg in een ingevet broodblik en laat dit nogmaals een uur rijzen, om vervolgens het af te bakken in een oven. Het brood is dan luchtig en smaakt erg lekker. Alleen als ik op reis ben, neem ik voorverpakte meergranen broodjes of crackers mee. Consenza biedt de crackers aan in meerdere smaken en deze wissel ik dan ook af zodat toch elk ontbijt anders smaakt.

Op reis vind ik het vooral fijn om van Consenza de ontbijtpap mee te nemen. Je kan dit product namelijk 10 keer gebruiken en het neemt niet zoveel plek op in je bagage. Daarnaast is het een erg voedzaam en gezond product, aangezien het veel eiwitten en koolhydraten bevat en weer weinig vetten. Bovendien is het een erg gemakkelijk product om te maken en je kan het combineren met van alles. Zelf vind ik het lekker om de ontbijtpap te mixen met vers fruit en/of noten en er dan wat kaneelpoeder doorheen te doen.

Tijdens het reizen neem ik altijd pannenkoeken mee, maar ik vind het ook erg lekker om dit als ontbijt te gebruiken op zondagochtend. Dan heb ik geen training en genoeg tijd om ze te bereiden. Ik neem ze mee tijdens het reizen, omdat ik pannenkoeken erg makkelijk vindt om mee te nemen in een broodtrommel en het product bovendien veel koolhydraten bevat. Aangezien pannenkoeken worden gemaakt van meel, is het voor mij essentieel om hiervoor de producten van Consenza te gebruiken, aangezien zij verschillende ‘typen’ glutenvrije pannenkoekenmeel hebben ontwikkeld. Het handige hiervan is dat het meel in een shaker zit, waardoor je er alleen nog melk bij toe hoeft te voegen en dan de shaker moet schudden. Daarna kan je al de pannenkoeken bakken in een pan. Mijn voorkeur gaat hierbij uit naar de normale pannenkoekenshaker en naar de pannenkoekshaker met havermeel. Welke ik gebruik is afhankelijk van waar ik op dat moment behoefte aan heb. De pannenkoekenshaker bevat meer koolhydraten bevat en minder vet dan de haverpannenkoekenshaker. Dit product gebruik ik dan vooral tijdens het reizen naar wedstrijden, aangezien het voor mij belangrijk is om dan een buffer op te bouwen van koolhydraten, die mijn lichaam kan aanspreken tijdens de race. De haverpannenkoeken- shaker bevat daarentegen weer iets meer eiwitten en minder calorieën, dus het heeft mijn voorkeur om dit product te gebruiken tijdens trainingsweken.

Al met al kun je, ondanks een glutenvrij dieet, je ontbijt zo inrichten als je zelf maar wilt. Er zijn genoeg opties, zodat je niet eentonig hoeft te eten en je je voeding kan aanpassen aan de behoeftes van een bepaalde dag.

Geef een reactie